Känner du ofta att din mage är i obalans? Du är inte ensam. Undersökningar har visat att sex av tio svenskar lider av magproblem. Ungefär 60% av dem som söker vård för magbesvär diagnostiseras med IBS, Irritable Bowel Syndrome.

IBS, eller känslig tarm som det även kallas, är i dagsläget inte helt lätt att diagnostisera eftersom det till skillnad från många andra sjukdomar inte kan påvisas med till exempel ett blodprov. Typiska symptom är återkommande magsmärtor, uppblåsthet, illamående, gaser, diarré och/eller förstoppning.

Det finns inget tydligt bevis på vad sjukdomen beror på, men många läkare tror att det kan hänga samman med en låggradig inflammation i tarmen alternativt en ogynnsam bakterieflora. Detta misstänks i sin tur uppkommit ur dagens västerländska livsstil med stress, dålig kost och för lite sömn.

Vare sig du har diagnosen IBS eller bara upplever vissa återkommande besvär vet du att det kan störa i vardagen. Det finns ingen mirakelkur som helt botar sjukdomen, men som tur är finns det sätt att behandla symptomen. Här kommer åtta tips till dig som vill hitta sätt att underlätta din sjukdom.

Tips för en glad mage:

  1. Kiselgel. Kiselgel har flera goda egenskaper för mag- och tarmkanalen. Först och främst lägger det sig som en skyddande hinna som hjälper mot halsbränna, magsmärtor och obehag. Utöver detta har gelen även en starkt bindande förmåga vilket ger en absorberande effekt på gaser och främmande substanser. Siliceas Mag- Tarm Gel går att köpa som dospåsar du kan ha med dig i väskan och plocka fram när magen gör sig påmind.  Köp Siliceas Kiselgel här!
  2. Anpassa ditt ätandeMånga personer som lider av IBS eller känslig mage upplver att deras problem kan öka när de äter fermenterbara kolhydrater. Det är inte så konstigt eftersom livsmedel innehållande detta bryts ned i tarmen på ett sätt som skapar gasbildning. För en frisk mage märks detta inte av nämnvärt men någon med känslig mage kan uppleva obehag av processen. Det finns flera sorters fermenterbara kolhydrater, i IBS-kretsar förkortas de ofta till FODMAPS. Exempel på mat som du bör vara försiktig med är gluten, laktos, lök, baljväxter och vissa fukter. När du ska lägga om din kost är det allra bäst om du gör det i samråd med en dietist, så du får i dig allt du behöver. Många dietister är idag utbildade inom IBS och FODMAP.                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
  3. Probiotika. Att boosta tarmfloran med en massa goda bakterier hjälper många som lider av till exempel gasbesvär. Gasbildningen kan nämligen bero på en inkomplett tarmflora. När du tillför nya bakterier ger du kroppen en chans till återkolonisering. Välj ett tillskott med väl utvalda bakteriestammar så du skapar förutsättningar för en rik tarmflora. Vårat favorittilskott heter Probi Mage. Det är den mest välstuderade samt väldokumenterade probiotikan på marknaden. Probi Mage innahåller Lactobacillus Plantarum som underlättar tarmarbetet och ökar tillväxten av andra mjölksyrastammar.  Köp Probi Mage här!
  4. Varva ned. När din kropp är stressad prioriterar den inte matsmältning. Energin går istället till att hålla hjärnan och kroppen alerta och redo för att reagera på riktiga eller påhittade hot i omgivningen, genom att slåss eller fly. Långvarig stress kan leda till konstanta matsmältningsbekymmer. Se därför till att vila upp kroppen ibland. Det är också viktigt att se till att låta kroppen sova ordentligt mellan varven, eftersom det är under sömnen kroppen reparerar sig samt motarbetar inflammation och sjukdomar.                                                                                                                                                                                                                                                                                        
  5. Matsmältningsenzymer. För att en lättare magkänsla och mindre svullnad är det möjligt att hjälpa kroppens egna matsmältningsenzymer lite på traven. Enzymerna har uppgiften att bryta ned maten så den lättare kan tas upp i tarmen. Och som tur är går det att köpa matsmältningsenzymer i pillerform.  Holistic Cellenzym innehåller flera olika enzymer, bland annat laktasenzym som bryter ned laktos så du slipper problem med mjölkmage.  Köp Matsmältningsezymer här!
  6. Motionera. Att motion är bra för den generella hälsan är kanske ingen nyhet. Men en ny svensk studie visar att motion även kan verka positivt för IBS-symptom. Deltagarna i studien uppgav bland annat en lägre smärtnivå och minskade problem med uppkördhet. Bäst effekt fick dem som knappt motionerat innan. Så om du vet med dig att du sitter stilla mycket, kanske det är dags att snöra joggingskorna och ge sig ut på en runda.                                                                                                                                                                                                   
  7. Gurkmeja. Gurkmeja har fantastiska egenskaper. Dess antiinflammatoriska och läkande effekt kan lindra den potentiella inflammationen en känslig tarm misstänks lida av. Välj en sort som har en hög koncentration av curcumin, eftersom det är den aktiva substansen. Vi föredrar kapslarna från Better You, eftersom de innehåller mycket gurkmeja per tablett och en hög koncentration curcumin.  Här kan du köpa vår favoritgurkmeja!
  8. Drick vatten. Att dricka tillräckligt mycket vatten är A och O för att magen ska fungera bra. Är du förstoppad kan det definitiv bero till viss del på att du är uttorkad. Om du istället har lös avföring betyder det också att du bör dricka en viss mängd vatten, för att ersätta den vätska du förlorar.