Chiafrön härstammar från Mexiko och Guatemala, där dessa frön har uppskattats för sina medicinska egenskaper och sitt näringsinnehåll. Faktum är att de till och med har använts som valuta. Här tittar vi närmare på dessa små superfrön, hur man använder dem och varför man bör äta dem.

Köpa chiafrön här

Vad är chiafrön?

Chiafröet är rikt på näring och kan ge en välbehövlig energiboost. Aztekrikets krigare åt chiafrön för att öka sin energi och uthållighet. De menade att en enda matsked chiafrön kunde ge dem bränsle i ett helt dygn. Chia betyder “styrka” på mayaspråket, och chiafrön var i mayariket kända som löparmat. Detta då löpare och krigare använde dem som bränsle i samband med långdistanslöpning och strid.

Ny forskning har dessutom visat att chiafrön har fler fördelar för människokroppen än vad vi tidigare trott. Fröna främjar bland annat hudhälsan, minskar tecken på åldrande, stödjer hjärthälsan och matsmältningssystemet, bidrar till ett starkare skelett och muskler. Det finns till och med tecken på att chiafrön skulle kunna bidra till att motverka diabetes.

Vad innehåller chiafrön?

Chiafrön är ett livsmedel som är rikt på kostfiber, omega-3-fetter, protein, vitaminer och mineraler. De är energitäta, vilket gör att de innehåller en hel del näring sin ringa storlek till trots.

I nedanstående tabell finner du näringsinnehållet för 100 g chiafrön:

Energi 436 kcal (1 820 KJ)
Kolhydrater 7,72 g
Kostfiber 34,4 g
Fett 30,74 g
Protein 16,54 g
A-vitamin 54 μg
Tiamin (B1) 0,64 mg
Riboflavin (B2) 0,17 mg
Niacin (B3) 8,83 mg
Folat (B9) 49 μg
C-vitamin 1,6 mg
E-vitamin 0,5 mg
Kalcium 631 mg
Järn 7,7 mg
Magnesium 335 mg
Mangan 2,72 mg
Fosfor 860 mg
Kalium 407 mg
Zink 4,6 mg

Hur använder man chiafrön?

Chiafrön har en mild, nötig smak och kan med fördel användas som garnering i de allra flesta rätter. Att tugga små frön såsom chiafrön gör dock generellt inte omega-3-fetter och andra näringsämnen tillgängliga för matsmältningssystemet. Det bästa sättet att tillgodose sig de vitaminer och mineraler som finns i dessa frön är istället att mala eller blötlägga dem.

Åsikterna kring huruvida man bör blötlägga chiafrön innan man äter dem eller ej går isär. Det skadar förvisso inte att äta fröna rakt upp och ner, men genom att blötlägga dem groddas dem, vilket leder till att de släpper ifrån sig de enzymhämmare som används för att skydda fröna.

Detta leder till att blötlagda chiafrön dels är betydligt enklare för kroppen att smälta, men också att den får tillgång till dess näringsämnen. Eftersom man generellt sett vill få ut så mycket näring som möjligt av de livsmedel man stoppar i sig, kan det därför vara en god idé att blötlägga chiafrön innan du till exempel blandar dem i en smoothie.

Så blötlägger du chiafrön

För att blötlägga fröna, blandar du en del chiafrön i tio delar vatten. Det motsvarar cirka 1,5 matsked frön per kopp vatten. Du behöver inte måtta mängden vatten exakt, men du vill att hela blandningen ska bli geléaktig utan att bli alltför vattnig. Därefter låter du blandningen stå i mellan 30 minuter till två timmar.

Då chiafrön kan hålla upp till 12 gånger sin vikt i vatten, är de ett utmärkt livsmedel för den som vill förebygga uttorkning. Om du inte blötlägger fröna innan du äter dem, kan de dock komma att absorbera vatten från dig i samband med matsmältningen. Se därför till att dricka rikligt med vatten under dagen för att förhindra att din kropp blir uttorkad.

Så maler du chiafrön

Ett alternativ till att blötlägga chiafrön är att mala dem i en kaffekvarn för att bryta ner det hårda yttre skalet innan du äter dem. När fröna har pulvriserats, kan du använda dem som ett mjöl i de flesta glutenfria recept såsom pannkakor, bröd, pasta och muffins. När du har malt omega-3-rika frön som dessa är det dock viktigt att förvara dem i en förseglad glasbehållare i kyl eller frys.

Så äter du chiafrön hela

Chiafrön behöver till skillnad från linfrön inte nödvändigtvis malas för att du ska kunna tillgodogöra dig frönas näringsämnen. Du kan även äta dem hela, till exempel en matsked råa chiafrön, men tänk på att de lätt fastnar i tänderna.

Därför bör du äta chiafrön

Det finns många anledningar att äta chiafrön, och det finns inget bättre tillfälle än nu att börja göra detta för att tillgodose din kropp med frönas hälsofrämjande fördelar! Om du väljer att inkorporera chiafrön i din kost, är det dock bäst att göra detta gradvis. Fröna är nämligen rika på fiber, så börja med en mindre mängd och se till att dricka mycket vatten. Den rekommenderade dagliga portionen är två matskedar torra frön. Börja försiktigt och ge din kropp tid att anpassa sig till det ökade fiberintaget.

Många föredrar att köpa chiafrön från ett organiskt varumärke. Genom att göra detta säkerställer du att du drar nytta av fördelarna med chiafrön. Fröna främjar en god hälsa genom sina positiva effekter på hudhälsa, åldrande, matsmältning, hjärthälsa, diabetes, ämnesomsättning, skelett, muskler, viktnedgång, vissa cancerformer, tandhälsa, graviditet och energinivå.

Köpa chiafrön här