D-vitamin är så mycket mer än en vitamin. Den fungerar som ett steroidhormon i kroppen. Alla kroppens celler har en receptor för denna vitamin.

Om du inte exponeras för särskilt mycket sol under året, håller dig inomhus mycket under sommaren eller använder solskyddsmedel, kan det vara värt att överväga att ta D-vitamin som ett kosttillskott. D-vitaminbrist är nämligen väldigt vanligt här i Norden, då den mängd D-vitamin som vår hy producerar inte är tillräcklig för att tillgodose kroppens behov. Denna brist kan på sikt få stora konsekvenser.

Man beräknar att 1 miljard människor världen över har låga nivåer av D-vitamin i blodet. De flesta personer känner inte till att de har en brist på D-vitamin, då symtomen ofta är väldigt subtila. Du kanske inte märker av dem trots att de har en negativ inverkan på din livskvalitet.

Köp bästa d-vitamintillskottet 2018 här!

Vanliga riskfaktorer för D-vitaminbrist

Vanliga riskfaktorer för D-vitaminbrist inkluderar att man:

  • har mörk hy.
  • är äldre.
  • är överviktig eller fet.
  • inte äter tillräckligt mycket mjölk eller fisk.
  • bor långt frǻn ekvatorn och inte får mycket sol.
  • alltid använder solskyddsmedel när man vistas utomhus.
  • håller sig inomhus.

Tecken på att du lider av D-vitaminbrist

Det finns flera olika symtom som kan indikera att du lider av D-vitamin brist. Här berör vi några av de vanligaste av dessa.

Du blir ofta sjuk

En av de viktigaste uppgifterna som D-vitamin har är att hålla immunförsvaret starkt, vilket gör att du kan bekämpa de virus och bakterier som orsakar sjukdom. D-vitamin interagerar direkt med de celler som har till uppgift att bekämpa infektioner. Om du blir sjuk ofta, särskilt i influensa eller förkylning, kan låga nivåer av D-vitamin vara en bidragande faktor.

I flera studier har man funnit ett samband mellan D-vitaminbrist och infektioner i luftvägarna såsom förkylningar, bronkit och lunginflammation. I ett stort antal studier har forskarna funnit bevis för att D-vitamintillskott kan minska risken för denna typ av infektioner.

Du är tröttare än normalt

Trötthetssymtom kan ha flera olika anledningar och D-vitaminbrist är en av dessa. Studier har visat att väldigt låga blodnivåer av D-vitamin kan orsaka trötthet och därmed ha en väldigt negativ inverkan på livskvaliteten. Trötthetssymtom orsakade av en brist på denna vitamin kan vanligtvis enkelt motverkas med hjälp av till exempel kosttillskott med D-vitamin.

Du är deprimerad

Depression kan vara ett tecken på en D-vitaminbrist, även om det inte nödvändigtvis behöver vara detta. I studier har forskare gjort en koppling mellan D-vitaminbrist och depression, framför allt hos äldre vuxna individer. I andra studier har man dock inte funnit ett samband mellan de bägge tillstånden.

Samtidigt har man funnit att kosttillskott med D-vitamin som ges till personer som har en brist på denna vitamin kan lindra patienternas symtom vid depression, inklusive den vinterdepression som drabbar många nordbor under de kallare och mörkare månaderna.

Svårt att få tillräckligt mycket D-vitamin genom kosten

När solens strålar når huden bildas vitamin D3 från kolesterol. Historiskt sett har detta varit människans främst källa till D-vitamin. Idag använder vi alltmer solskyddsmedel och undviker solen eller bor på platser där vi inte får tillräckligt mycket sol, vilket gör att D-vitaminbrist är ett vanligt tillstånd.

Det finns framför allt två slags D-vitamin som vi kan få i oss genom kosten:

  • Vitamin D2 (ergokalciferol), vilken förekommer i vegetabiliska livsmedel.
  • Vitamin D3 (kolekalciferol), vilken vi kan tillgodose oss genom att äta animaliska livsmedel.

Vitamin D3 ökar blodnivåerna av D-vitamin på ett betydligt mer effektivt sätt än vitamin D3. Det går förvisso att tillgodogöra sig vitamin D3 genom att äta fiskleverolja från torsk, vilket är den bästa källan till denna vitamin, eller genom att äta fet fisk eller livsmedel som har berikats med D-vitamin (till exempel mjölk). Det bästa och mest hälsosamma sättet att få i sig D-vitamin är dock genom att sola utan att bränna sig.

Enkelt att korrigera en D-vitaminbrist

Det är, som vi nämnt ovan, väldigt vanligt att människor i Norden lider av D-vitaminbrist utan att känna till detta. Detta beror på att symtomen ofta är såväl subtila som ospecifika, vilket gör det svårt att veta om dessa orsakas av låga D-vitaminnivåer eller av någonting annat. Om du tror att du har en brist på D-vitamin, är det viktigt att du talar med din läkare om detta och att en mätning av dina blodnivåer görs.

Som tur är, är det vanligtvis enkelt att åtgärda en D-vitaminbrist. Du kan antingen öka din solexponering, konsumera mer livsmedel som är rika på D-vitamin eller ta ett kosttillskott. Det är enkelt att korrigera bristen och det kan få betydande effekter för din hälsa.

Köp bästa d-vitamintillskottet 2018 här!