Näringsrikt och hälsofrämjande – det finns en mängd anledningar att dricka ett glas rödbetsjuice varje dag. I den här guiden berättar vi om dryckens karaktäristiska egenskaper och den forskning som har börjat kartlägga hur såväl rödbetan som dess juice kan påverka vår kropp och vårt välmående.

Köp rödbetsjuice här

Vilka näringsämnen innehåller rödbetsjuice?

Rödbetsjuice innehåller 100 procent rödbetor och rotfruktens många näringsämnen. Om valet står mellan att dricka ett glas juice med rödbetor eller att äta en rå rödbeta, är det sistnämnda alternativet att föredra. I båda fallen får du dock i dig rotfruktens välgörande ämnen men när du äter en grönsak rakt upp och ner får du även en mättnadskänsla. Det är samtidigt inte så svårt att förstå varför så många väljer att dricka juice i stället för att knapra på grönt – det går helt enkelt fort att svepa ett glas. Dessutom smakar juicen från rödbetan riktigt sött och gott.

Fibrer

Fibrer behövs för att hålla magen i form. De fiberrika rödbetorna stimulerar tarmarna och gör det lättare att gå på toa, om man nu inte har en tarmsjukdom som gör att fibrerna pluggar igen systemet, så att säga.

C-vitamin

Rödbetor och rödbetsjuice innehåller en massa C-vitamin. Vitamin C är en antioxidant som stärker immunförsvaret, skyddar cellerna från fria radikaler, ökar produktionen av kollagen samt snabbar på läkningsprocessen.

Folat

B-vitaminen folat är kanske mer känd som folsyra. Folsyra är en konstgjort framställd version av folat, som annars förekommer naturligt i maten vi äter. Framför allt rödbetor innehåller mycket av denna B-vitamin, som bland annat motverkar blodbrist eller så kallad anemi.

Kalium

Mineralet kalium är nödvändigt för en bra muskel- och nervfunktion. Kaliumbrist kan medföra många obehagliga symptom såsom utmattning, svaghet, muskelkramper och livshotande hjärtrytmrubbningar. Rödbetsjuice innehåller en avsevärt stor mängd kalium. Bara för den sakens skull borde du dricka ett glas juice med rödbetor dagligen.

Andra viktiga mineraler

Förutom kalium är rödbetsjuice laddad med andra viktiga mineraler – här följer några exempel:

  • Järn
  • Kalcium
  • Magnesium
  • Fosfor
  • Natrium
  • Zink

8 hälsoskäl att dricka rödbetsjuice

Vilka andra hälsoskäl – utöver att få dig viktiga näringsämnen – finns det att dricka rödbetsjuice?

1. Stabilare blodtryck

Har du ett högt blodtryck? Genom att dricka 4 till 5 dl rödbetsjuice om dagen kan man sänka såväl det diastoliska som det systoliska blodtrycket.

Ökat blodflöde till hjärnan, som ny forskning visar att rödbetor kan ge, kan ha att göra med att rotfrukten innehåller massor av nitrat. Nitrat omvandlas till kväveoxid i kroppen, vilket i sin tur ökar syresättningen i blodet.

Det här bidrar till bättre uthållighet i musklerna och att man därmed orkar prestera mer under exempelvis träning.

2. Starkare muskler

I en studie där deltagarna lider av hjärtsvikt såg forskare ett samband mellan intag av rödbetsjuice och starkare muskler. De sjukas muskelstyrka ökade med 13 procent i två timmar efter att de druckit juicen. Vi inväntar med stort intresse framtida studier om huruvida ett liknande resultat kan uppmätas hos personer utan hjärtsvikt.

3. Uthålligare muskler

Visserligen är det en liten studie men dess resultat är intressanta. Även 2012 fann forskare att ett dagligt intag av cirka 5 dl rödbetsjuice kan öka musklernas uthållighet, just för att rödbeta innehåller nitrat.

Tränade cyklister deltog i studien, som visade att cyklisterna tack vare rödbetsjuicen kunde cykla 10 kilometer 12 sekunder snabbare än förut. Det fanns även tecken på att det var lättare för kropparna att behålla syret, och därmed kunde musklerna syresättas bättre.

4. Smidigare viktkontroll

Fastän man blir mättare på att äta en rå rödbeta än att dricka rödbetsjuice kan man ändå få en bra mättnadskänsla av juicen. Juicen innehåller, som skrivet, massor av viktiga näringsämnen men nästan inget fett. Ett enda glas ger dig den näring du behöver för att må bra och kan ge dig en ihållande energikick. Perfekt till frukost!

5. Lägre kolesterol

2011 visade en studie att rödbetsjuice kan minska det dåliga kolesterolet och öka det bra kolesterolet i kroppen. Studien genomfördes på råttor men man tror att juicen kan ha en liknande effekt på människokroppen.

6. Friskare lever

Ett överdrivet alkoholintag är en av de vanligaste orsakerna till att man får fettlever. Att äta en dålig kost, leva ett väldigt stillasittande liv och/eller att utsätta levern för gifter kan också göra den sjuk. Rödbetor och rödbetsjuice innehåller aminosyran betain. Betain kan både reducera fettdepåerna i levern och skydda organet mot gifter.

7. Starkare hjärta

Rödbetor innehåller alkaloider och folat, som tillsammans och enligt forskning, kan bidra till att sänka homocysteinnivån i kroppen. En hög homocysteinnivå kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Prova att stärka hjärthälsan med rödbetsjuice!

8. Långsammare åldrande

Flera studier tyder på att nitrat i rödbetsjuice kan öka blodflödet i kroppen och till hjärnan. I en studie kunde man se att detta i sin tur kan leda till ett långsammare kognitivt åldrande och en mer långdragen utveckling av demens hos äldre. Läs om studien!

Kan rödbetsjuice vara framtidens smärtlindring?

I ett pressmeddelande från 2016 berättar Fibromyalgiförbundet och Wellnox Health AB att de genomför en studie för att se om rödbetsjuice kan ha en smärtlindrande effekt på fibromyalgipatienter.

Fibromyalgi kännetecknas av bland annat en svår kronisk smärta och drabbar vad man vet 2 till 4 procent av befolkningen. Gammal eller ung – vem som helst kan drabbas men syndromet är vanligast hos kvinnor.

Smärtsyndromet ger försämrad blodcirkulation. Detta för att det också orsakar rubbningar i bildningen av kväveoxid. Där kroppen ska bilda just kväveoxid bildar den i stället fria radikaler, som ju bryter ner kroppen och i detta fall ger upphov till det skadliga ämnet peroxynitrit.

Redan före denna specifika studies start kunde den ansvarige läkaren MD Olle Haglund rapportera om att han sett tecken på en viss förbättring hos de drabbade. 

– Jag har sett förbättringar hos många personer. Många blir piggare och får mindre smärta. Rödbetsjuicen botar ingen, men den hjälper många att må bättre, säger han i pressmeddelandet.

Kan det vara så att rödbetsjuice är framtidens smärtlindring?

Det här ska du tänka på när du dricker juice av rödbetor

Så länge man inte är överkänslig mot exempelvis oxalsyran i rödbetorna eller har ett lågt blodtryck kan man ha stor nytta av att dricka 2 till 5 dl rödbetsjuice om dagen. Juicen ska vara rå, då rotfruktens naturliga näring urlakas när man processar den genom tillagning.

Vi vill göra dig observant på att både urinen och avföringen kan färgas röd eller rosa av rödbetsjuicen. Det här är helt ofarligt, men vi förstår att du blir rädd och nervös. Ta en extra titt på färgen och om du känner dig osäker kan du alltid kontakta sjukvården.

Gott att ha i rödbetsjuicen

Avslutningsvis vill vi tipsa om några ingredienser som är goda att ha i rödbetsjuicen. Du kan tillsätta dem var och en för sig eller prova att blanda ner dem tillsammans.

Prova att ha i…

  • Ingefära
  • Äpple
  • Morot
  • Apelsin
  • Citron alternativt citronvatten
  • Lime alternativt limevatten
Köp rödbetsjuice här