Den blågröna algen spirulina växer i sötvatten. Utan att överdriva beskrivs denna alg ofta som den mest näringsrika maten på jorden. Det gör kosttillskott med spirulina som huvudingrediens till ett viktigt komplement i vardagskosten. Med tanke på sina överlägsna hälsoegenskaper och näringstäthet har till och med NASA övervägt att odla den blågröna algen i rymden – läs mer om den ikoniska rymdorganisationens tankar kring spirulina i en rapport från 1988.

Köp bäst Spirulina-tillskott här

Vad är spirulina?

Spirulina tillhör släktet cyanobakterier, trädbildande och spiralformade bakterier vilkas energikälla är solen, och är inte bara en blågrön alg. Vissa cyanobakterier är giftiga, men inte spirulina. Tvärtom är spirulina väldigt ätbar. Och den borde faktiskt ätas. Algen innehåller nämligen mer protein än tofu, mer kalcium än mjölk och mer järn än spenat. Vad smakar den, då? En gnutta hav och sjö, som de mesta algerna och sjögräsen gör.

Näringsinnehållet i den blågröna algen

Enligt United States Department of Agriculture innehåller en enda matsked (cirka 15 milliliter och 7 gram) spirulinapulver bland annat…

  • Kalorier: 20
  • Vatten: 0,33 gram (förkortas g)
  • Protein: 4,02 gram
  • Fett: 0,54 gram
  • Kolhydrater: 1,67 gram
  • Fibrer: 0,3 gram

Matskeden spirulina innehåller vidare följande mängd viktiga mineraler:

  • Kalcium: 8 milligram (förkortas mg)
  • Järn: 2 milligram
  • Magnesium: 14 milligram
  • Fosfor: 8 milligram
  • Kalium: 95 milligram
  • Natrium: 73 milligram

Den bredspektriga mineralhalten kan stärka immunförsvaret

Spirulina har en bredspektrig mineralhalt och de relativt höga doserna av till exempel magnesium, kalium, natrium och fosfor kan bidra till ett starkare immunförsvar. På tal om ett starkare immunförsvar… Denna blågröna alg innehåller det unika extraktet immulina, som kan påverka det mänskliga immunsystemet positivt.

Spirulina är fullproppad med antioxidanter

Fykocyaniner är ett proteinkomplex och en av de viktigaste komponenterna i spirulina. De bidrar till att algen är fullproppad med antioxidanter som kan lindra såväl inflammation som smärta i kroppen.

Antioxidanterna ger dessutom ett motståndskraftigt skydd mot fria radikaler och oxidativ stress, ämnen och processer som bryter ner celler och DNA och som kan orsaka kroniska inflammationer i kroppen. Dessa kroniska inflammationer kan i sin tur ge upphov till svåra hälsotillstånd såsom cancer, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar.

Relationen mellan antioxidanter, fria radikaler samt oxidativ stress och hur den påverkar vår allmänhälsa är föremål för mycken forskning. I den vetenskapliga artikeln ”Oxidative stress, inflammation, and cancer: How are they linked?” – publicerad i tidskriften Free Radical Biology and Medicine – spårar ett forskarteam just sambandet mellan fria radikaler, oxidativ stress och kroniska inflammationer.

Då fykocyaniner, som är rika på antioxidanter, bekämpar de fria radikalerna och kroniska inflammationerna kan de ge ett skydd mot några av våra svåraste sjukdomar. Det har forskats en hel del på detta, och du kan läsa om forskningen här. Klicka på var och en av länkarna för att komma till vetenskapliga artiklar i olika medicinska och naturvetenskapliga tidskrifter.

Innehåller 18 av de 20 essentiella aminosyrorna…

… både omega 3 och omega 6. Många hävdar att spirulina består av en massa vitamin B12. Här går uppgifterna isär. Enligt den forskning vi har tagit del av – till exempel en artikel i Journal of Agricultural and Food Chemistry – innehåller algen det man på engelska kallar ”pseudovitamin B12”, en variant av B12. Vad man tror har människokroppen inte någon nytta av pseudovitaminer. Däremot har spirulina nästan alla vanliga vitaminer, som folsyra och B2. Vegetarianer och veganer kan ha svårt att få i sig de olika B-vitaminerna och kan således må bra av ett spirulina-tillskott.

Intag av algen kan reducera blodtrycket

Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen i Sverige har högt blodtryck. Kost kan delvis påverka blodtrycket. Då ett högt blodtryck kan leda till flera allvarliga och dödliga hälsotillstånd såsom stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt och njursjukdom, vill man hålla det på en balanserad nivå. Helst utan blodtrycksmediciner.

I ett par studier – givetvis måste många fler göras för att bekräfta resultaten – har man funnit tecken på att intag av spirulina kan reducera blodtrycket ytterligare hos de med normala nivåer. Läs om studierna i Journal of the Science of Food and Agriculture och Lipids in Health and Disease.

Spirulina kan hjälpa mot blodbrist

Blodbrist eller så kallad anemi innebär att det finns för lite hemoglobin (Hb) i blodet och är ett ganska vanligt hälsotillstånd bland äldre. Det är också en brist som det kan vara jobbigt att leva med, då den kan orsaka trötthet och orkeslöshet. I den vetenskapliga tidskriften Cellular and Molecular Immunology har forskare publicerat en studie i vilken 40 äldre personer med dokumenterad blodbrist fick ett äta tillskott av spirulina. Enligt studien fick testpersonerna under denna tid ett bättre blodvärde. Återigen vill vi påpeka att det är en forskningsstudie och att fler studier behöver göras för att fullt kunna belägga relationen mellan intag av spirulina och mer hemoglobin i blodet.

Forskning visar att spirulina kan vara bra mot diabetes

Upprepade djurtester visar att det kan finnas ett samband mellan intag av spirulina och avsevärt lägre blodsocker- eller insulinnivåer. Se till exempel här. Det görs nu forskning om spirulina kan ha samma effekt på oss människor. Materialet är än så länge inte så omfattande, men det som finns visar på positiva resultat i form av sänkt blodsocker hos typ 2-diabetiker som testat att äta den blågröna algen.

Kan göra kroppen starkare och uthålligare

Fria radikaler och oxidativ stress förknippas vanligen med kost och sjukdom. Vad många kanske inte vet är att tuff träning också kan utsätta kroppen för dem båda och att kroppen då behöver få en chans till återhämtning. Mycket frukt och grönt innehåller antioxidanter som kan bidra till en starkare och uthålligare kropp. Så även spirulina. Därför är den blågröna algen ett bra kosttillskott för personer som tränar hårt och ofta. Vill du veta mer om hur spirulina kan hjälpa dig att bygga upp kroppslig styrka och uthållighet? Läs artiklarna i Medicine and Science in Sports and Exercise och European Journal of Applied Physiology!

Hur äter man spirulina?

Den gröna algen och bakterien spirulina är ett populärt kosttillskott. Du kan köpa det i hälsokostbutiker som Svenskhalsokost.se. Tillskottet förekommer i främst två former: som pulver och som tabletter. Eftersom spirulinan har en karaktäristisk smak av hav eller sjö föredrar många att inta den som tablett.

Det går alldeles utmärkt att blanda spirulinapulvret i morgonsmoothien. Det är så vi själva föredrar att äta våra alger. Somliga blandar gärna pulvret i ett glas vatten eller juice. Oavsett i vilken vätska man rör ner pulvret färgas den blågrön. Få inte panik första gången du ser färgen på drycken! Det är som det ska vara.

När ska man inte äta kosttillskottet?

Du bör undvika att äta spirulina om du…

  • Äter livsnödvändiga läkemedel såsom blodförtunnande mediciner.
  • Har en autoimmun sjukdom. Allergi, reumatism, diabetes typ 1 och systematisk vaskulit är exempel på autoimmuna sjukdomar.
  • Är gravid eller ammar.
  • Har Föllings sjukdom. Detta för att spirulina innehåller fenylalanin.
  • Kom ihåg att aldrig överdosera kosttillskott och att alltid rådfråga din vårdkontakt om du känner dig osäker på huruvida du kan äta tillskottet eller ej.

    3 recept på smoothies med spirulinapulver

    Ska du börja äta spirulina? Testa något av våra tre favoritrecept på smoothies med algpulvret!

    1, Smoothie med blåbär och spirulina

    Mixa 2 dl blåbär, 1 dl vatten, 1 avokado, 1 banan, saften från 2 apelsiner och 2 tsk spirulinapulver i en blender. Häll upp drycken i ett glas och drick.

    2. Spirulinasmoothie med kokosmjölk och mango

    Mixa 5 dl kokosmjölk, 1 banan, 100 g fryst tärnad mango och 2 tsk spirulina i en blender. Avnjut smoothien i ett glas.

    3. Grön smoothie med spirulina

    Mixa 2 dl färskpressad apelsinjuice, 1 dl valfria bär, 1 näve bladspenat och 1 msk spirulinapulver i en blender. Tillsätt gärna is för att få en ännu friskare dryck. Drick.

    Köp bäst Spirulina-tillskott här