Vitamin B12-brist tros vara en av de vanligaste näringsbristerna i världen. En studie från 2004 bekräftade att detta är ett stort hälsoproblem i många delar av världen, bland annat i Indien, Mexiko, Centralamerika, Sydamerika och vissa delar av Afrika.

Här får du all information du behöver om detta vitamins funktioner, symtom på vitamin B-12-brist samt rekommenderat intag av vitaminet.

Bästa vitamin-b12 tabletterna 2018


b12 vitamin 90 kapslar
B-Vitamin 12 från Helhetshälsa är enligt oss det bästa tillskottet av Vitamin-B12 2018.

Varje burk innehåller 90 kapslar och varje kapsel innehåller 1000 µg Vitamin b12

Vitamin B12 stödjer flera kroppsliga funktioner

Vitamin B12 är en vitamin som främjar ditt humör, energinivå, minne och hjärta samt din hud, matsmältning m.m. Det är även en vitamin som är viktig för att motverka adrenal trötthet, samt för att stödja flera metaboliska funktioner såsom enzymproduktion, DNA-syntetisering och hormonell balans. Den är även viktig för att nervsystemets och det kardiovaskulära systemets hälsa.

Eftersom vitamin B12 har så många funktioner i kroppen, kan en brist på denna vitamin ge upphov till flera olika symtom. Vissa av dessa är väldigt enkla att upptäcka, såsom kronisk trötthet, humörsvängningar såsom depression samt kronisk stress.

Vitamin B12 stödjer det centrala nervsystemet på flera betydelsefulla sätt: Det hjälper till att främja nervcellernas hälsa – inklusive de nervceller som används för att skicka signaler mellan neurotransmittorer – och hjälper till att bilda de skyddande myelinskidor som täcker nerverna. Detta innebär att en låg vitamin B12-nivå kan göra att i princip alla kognitiva funktioner blir lidande.

Vitamin B12 kallas ibland även för cyanokobalamin, och främjar även matsmältningen och hjärthälsan. en brist på denna vitamin kan därmed leda till såväl matsmältningsbesvär som en ökad risk för hjärtsjukdom.

Vitamin B12-brist

Vitamin B12-brist kan vara svårt att upptäcka, särskilt med tanke på hur pass vanliga symtomen på detta tillstånd kan vara, såsom trötthetssymtom och koncentrationssvårigheter. Diagnosen vitamin B12-brist ställs vanligtvis genom att man mäter nivåerna av vitaminet i blodet. Studier visar dock att cirka 50 procent av alla patienter med sjukdomar relaterade till vitamin B12-brist har normala B12-värden då de testas.

Det finns mer precisa metoder för att upptäcka en brist, men dessa används sällan såvida patienten inte har anemi eller symtom på en hjärtsjukdom. Om du tror att du kan ha en brist men ditt blodtest visar att dina nivåer är normala, kan du därför vilja tala med din läkare om att utföra ytterligare tester, särskilt tester som kontrollerar huruvida homocysteinnivåerna är höga.

Symtom på vitamin B12-brist

Indikationer på vitamin B12-brist kan inkludera följande symtom:

  • Konstant trötthetskänsla eller kronisk trötthet
  • Ledvärk
  • Muskelvärk och svaghetskänsla
  • Svårigheter att andas eller andfåddhet
  • Yrsel
  • Försämrad minnesfunktion
  • Koncentrationssvårigheter
  • Humörsvängningar, till exempel förvärrad depression och ångest
  • Onormala hjärtproblem såsom palpitationer
  • Dålig tandhälsa, inklusive blödande tandkött och munsår
  • Matsmältningsproblem såsom illamående, kramper eller diarré
  • Låg aptit
  • En svår brist kan även resultera i en slags anemi som kallas perniciös anemi, vilket är ett allvarligt tillstånd som kan orsaka minnesförlust, förvirring och långsiktig demens

Patientgrupper som löper ökad risk för vitamin B12-brist

Den patientgrupp som löper störst risk att drabbas av vitamin B12-brist är äldre personer med försämrad matsmältning. Dessa är särskilt mottagliga för att drabbas eftersom äldre människor tenderar att producera mindre magsyra, vilken krävs för att omvandla vitamin B12 på ett korrekt sätt.

Eftersom animaliska livsmedel vanligtvis är den bästa källan till vitamin B12, kan även personer som äter en vegetarisk eller vegansk kost och därmed inte äter några animaliska livsmedel enklare drabbas av en brist. Därför bör såväl äldre personer som individer som inte äter kött ta vitamin B12 dagligen i form av ett kosttillskott.

Andra grupper som löper en ökad risk att få vitamin B12-brist är rökare (nikotin kan blockera upptaget av vitaminet), alkoholister, patienter med anemi, samt individer med matsmältningsstörningar såsom glutenintolerans eller Crohns sjukdom.

Intag av vitamin B12

Det rekommenderade dagliga intaget av vitamin B12 illustreras i följande tabell:

Ålder/grupp RDI angett i mikrogram
Spädbarn 6-11 månader 0,5
Spädbarn 12-23 månader 0,6
Barn 2-5 år 0,8
Barn 6-9 år 1,3
Barn 10+ år, vuxna och gravida 2,0
Ammande kvinnor 2,0

I jämförelse med andra vitaminer behöver vi inte en särskilt stor mängd vitamin B12. Vi behöver dock fylla på vårt förråd varje enskild dag. B-vitaminer är vattenlösliga och spolas ganska enkelt ut ur kroppen. För att bibehålla en nivå som motsvarar den rekommenderade mängden och förebygga vitamin B-12-brist, behöver vi därför ofta äta livsmedel som innehåller B-vitaminer. Det är alltid säkrast att hålla sig till den rekommenderade mängden och inte ta större doser av ett kosttillskott utan att först konsultera sin läkare.

Så kan du konsumera vitamin B12

Animaliska livsmedel är den bästa källan till vitamin B12. Vegetabiliska livsmedel innehåller inte naturligt vitamin B12 såvida de inte är syntetiskt berikade med vitaminet. Vitamin B12 förekommer i viss utsträckning i berikade livsmedel såsom näringsjäst, berikade spannmålsprodukter samt alger. Dessa anses dock generellt sett vara långt ifrån lika absorberbara som naturliga, animaliska källor till vitaminet.

Vi rekommenderar att du tar vitamin B12 som en del av B-vitaminkomplex eller ett multivitamin. Dessa innehåller hela spektrat av B-vitaminer och samarbetar i kroppen för att balansera varandra och utföra de olika kroppsliga funktionerna. Genom att ta ett B-vitaminkomplex får du även i dig andra B-vitaminer såsom biotin, tiamin, niacin och riboflavin, vilka kräver andra B-vitaminer för att uppnå bästa effekt.